breuken | Breuken en hoeveelheden en verhoudingsrijen |
Vanuit de beweging
Laat de breukenwereld ritmisch verkennen met breukenrijen. B.v.
1/8 2/8 3/8 4/8 5/8 6/8 7/8 8/8 ¼ 2/4 ¾ 4/4 ½ 2/2
Laat (on)regelmatigheden in de breukenrijen een bron zijn voor ontdekkingen, om eigenaardigheden van de breukenwereld nader te leren kennen.
Uiteindelijk (in een latere breukfase) gaat deze oefening over in de verhoudingsrij. Klik hier.
Overige activiteiten
Geef natuurlijke breuken als opdracht om (onregelmatige) dingen (appels) of figuren (bloemen) schattend (ongeveer) te verdelen (te kleuren).
Geef natuurlijke breuken om numerieke hoeveelheden (leerlingen, snoepjes, geld etc.) te verdelen.
Geef bovenal veel verdeel- en maak opdrachten waarbij concreet ‘gedaan’ en verwoord kan worden. Laat bij uitgevoerde ‘verdelingen’ tekeningen bedenken waaraan breuken toegevoegd kunnen worden.